אם זה לא שבור תקן את זה

"אני רואה מוזיקה דרך קואורדינטות" אומר טום ג'נקינסון (אקא סקוורפושר), ממקום מושבו שבאסקס הירוקה. אני רוצה שקיפות מלאה, לדעת איך דברים בנויים, ולכן אני לא יכול להסתפק בנגינה אני חייב לבנות בעצמי את כלי הנגינה שלי.

I like to make something through breaking it, אומר סקוורפושר

 

כלעומת כמעט כל סממן של קידמה ניתן יהיה לצפות למצוא מגמה נגדית של התרפקות על מה שהיה, לפני. בפודקאסט  שלי על המוג אני מתייחסת אליו למוג בשני אופנים: המוג מוצג מצד אחד בתור סממן לקידמה, בהחליפו את הדרכים הסיזיפיות של המוזיקאים הקונקרטים שהדביקו סלילי טייפ יחדיו, ומאידך המוג מוצג אצלי כדרך להתרפקות על העבר ושימורו. שמירה על הסאונד האנלוגי למרות ועל רקע העידן הדיגיטלי.

 

 

הנה דרך לייצר משהו דרך קילקול שלו. היא נקראת Circuit Bending:

 

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=pZiVOiKRlzU&feature=relmfu [/youtube]

פסטיבל בנט מציג עצמו כך: אם תמיד התעניינת באלקטרוניקה או במוזיקה אלקטרונית או שסתם בא לך לנפץ צעצועי ילדים, בפסטיבל תמצא אנשים כמוך.  הפסטיבל מתקיים פעם בשנה והאג'נדה המוצהרת שלו היא שבאמצעות מה שנקרא circuit bending יכול כל אחד ליצור ולהביע מה זה אומר להיות אינדיבידואל בחברה הנשלטת על ידי טכנולוגיה אלקטרונית.

 

הנה תיעוד השיאים של הפסטיבל מ2005:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=eTq9DOXBjvo [/youtube]

 

נכון שזה נראה כיף?

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

אני לא יודעת כמה פירסמתי פה את דעתי כי וילקו הינה הלהקה הטובה ביותר בעולם כיום. אבל גם אם לא ניכנס פה לדירוגים, מדובר פה בהרכב חכם, בוגר ויצירתי. והוא נמצא הרבה בתנועה.  בין הפרוייקטים הלא מעטים של ההרכב היה לאחרונה אוצרות פסטיבל בשם Solid Sound שהתקיים לפני שבועות מספר במסצ'וסטס. לפסטיבל הזה שאצרו וילקו היה ליינאפ חביב ביותר שכלל את וילקו עצמם, את ת'רסטון מור, ג'יימי  לידל ואחרים. אבל הסיבה שאני מציינת אותו פה היא שבפסטיבל הוקם גם מתחם של כלי נגינה תוצרת יד (Handmade Music Lounge).

 

כמו בפסטיבל בנט, גם פה שולטת רוח הDIY.

open source ,hackable  הם עוד שמות תואר שחוזרים על עצמם בהקשר זה.

אפשר לראות פה למטה שלוש דוגמאות מייצגות של כלי הנגינה שהופיעו בתערוכה הזו.

 

[vimeo]http://vimeo.com/15472442 [/vimeo]

 

והחביב עליי מכולם

 

[vimeo]http://vimeo.com/21278070 [/vimeo]

 

נירגע קצת מאווירת שיעור מלאכה עם שני אלבומים שרציתי לספר עליהם. אחד יצא ואחד מתעתד לצאת ממש בקרוב.

 

אלבום חדש ל Seun Kuti , בנו הצעיר של פלה (ואחיו של פמי). זהו אלבומו השני ופרט שמיד תופס את עיני היא העובדה שבריאן אינו הוא אחד ממפיקי האלבום. לאינו חיבה גדולה לאפרוביט וגם לי…כנראה בזכות אינו.

בכל מקרה כמו שמציינת אחת הביקורות על האלבום זה לא בהכרח עניין שמאד משפיע על האלבום. מי שאוהב אפרוביט אני מניחה שישמח לאמץ לחיקו גם את האלבום הזה.

קראתי בעניין על Seun שהוא מוביל את להקתו של אביו Egypt 80 עוד מהיותו בן 14. זה יפה. ואיתם הוא גם הקליט את האלבום הנוכחי. אשר להתרשם פה למטה מרצף של שני קטעים מהאלבום.

 

 

 

 

 

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=z43Q5OtRUQM [/youtube]

 

 

 

רוברט פולארד מתהילת Guided By Voices נוהג להיכנס ולצאת מפרוייקטים בקצב היסטרי (האמת הוא יותר נכנס מאשר יוצא). זה שהוא מוציא שלושה פרוייקטים בשנה מינימום זה כבר לא מפתיע. את גאידד אני אוהבת מאד ובמיוחד בזכות השירה של פולארד (אבל לא רק). עושה רושם שהפרוייקט הבא שלו שעומד לצאת באוגוסט יעניין אותי במיוחד- הוא משתף פעולה עם מיצ' מיצל , קולין ניומן ולא אחר מאשר ג'יי מאסקיס! אלבום קונספט שמתיימר לעסוק במצבו העגום של הרוקנרול?? Boston Spaceships הוא שם ההרכב ואפשר לראות פה את הטריילר לאלבום:

 

 

 

 

 

 

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=_FDcgLriN_4&feature=channel_video_title [/youtube]

 

ולסיום, ובפינתנו, מבט נוסף על כלים שגלי אוהבת במיוחד

 

 

8 Comments

  1. שרון רז הגיב:

    בוסטון ספייס-שיפס, מתאים לי, אחלה אנשים מעורבים. באמת הקול שלו, לא חשבתי על זה, אבל גם אני כנראה אוהב את הקול של פולארד. השון קוטי הזה אחלה, תודה. לגבי כל הצעצועים, השבירות והפסטיבלים המוזרים ויוצאי הדופן, וטוב שכך, עם כלים יצירתיים וכ"ו, מעניין, לא יכול להתעמק עכשיו בכל, אבל לקחתי דגימות קצרות, לא לגמרי בשבילי אבל נחמד שיש גם דברים כאלה בעולם ושאת הבאת את זה לכאן. אגב סקוורפושר הוא גם מסוג הגאונים הללו.

  2. Gali הגיב:

    נכון על הכל ! תודה שרון :)

  3. יוחאי וולף הגיב:

    הי גלי, מה שלומך?
    שמעתי מאוד לשמוע את האלבום של יורש העצר הצעיר לבית קוטי, כמה טוב לדעת שיש מי שממשיך את הגחלת, אמנם פלה זה פלה אבל עדיין יפה מאוד.

  4. Gali הגיב:

    היי יוחאי :)
    זה באמת יפה. יש דברים יפים שבאים ככה די בפשטות ובלי סיבוכים.

  5. עוד פוסט עשיר ומחכים בדרכו הנונשלנטית. אגב ווילקו- אלבום חדש בדרך. וגם- מכירה את השת"פ שלהם עם ניל פין מקראודד האוז?

    1. Gali הגיב:

      היי ראובן. לא מכירה. אצטרך לבדוק!

  6. עידו שחם הגיב:

    סקוורפושר פדנט פסיכי וגאון. הוא יותר מגניב מאשר המוזיקה שהוא עושה, לפחות לאחרונה, לפחות לדעתי. תודה על הוידאו בכל מקרה, זה מסביר וגם מבלבל כמה דברים.

    נתקלתי בפסטיבל בנט כשעשיתי ריסרץ' לניו יורק, זה נראה כל כך פאקינג כיף! איך נרים סדנת מלאכה שכזו בתל אביב? מי בארץ מתעסק בזה?

  7. Gali הגיב:

    היי עידו. כיף לראות אותך פה. כדאי לך לעקוב אחרי ה Creators Project הזה. יש שם לא מעט סרטונים מעניינים. לגבי סקוורפושר – אם נתייחס אליו כאל אמן ולא בהכרח כאל מוזיקאי, אולי יהיה לנו קל יותר.

    אני יכולה לעשות כמה בירורים לגבי כיפוף מעגלים וכל ההווי הזה בארץ. יכול להיות נחמד להרים את זה גם פה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *